Trafiksäkerhet, del 2


Genom åren så har mycket hänt, inte bara med vägarna utan även med bilarna. Förr hade bilar inte ens bilbälte. Det vore helt otänkbart idag, samtidigt är dagens hastigheter högre och fordonen fler. Bilarna har utvecklats mycket och varje år förbättras tekniken. Inställningen måste hela tiden vara att ”det vi gjort är bra, men vi är långt ifrån nöjda”. Man måste med andra ord arbeta ständigt för att få fordonen säkrare. Idag sker det främst i form av ny teknik som exempelvis varnar föraren vid trötthet och automatiska bromsar som sätter in när något kommer framför fordonet, exempelvis om ett barn springer ut framför fordonet.

 

Tekniska skydd

 

Tack vare fordonens ökade säkerhet minskar risken att dö eller invalidiseras för den som befinner sig i en bil med ungefär 1 – 2 procent varje år. Detta gäller dock om takten inom den tekniska utvecklingen fortsätter som den gör idag. De 1 – 2 procenten beror också på hur många nybilsköp det görs med tanke på att nya bilar är säkrare. Därför kan det straffa sig när det tas politiska beslut i syfte att få ned nybilsinköpen. Det kan nämligen leda till att risken att dö eller invalidiseras inte minskar i samma takt. All ära till ny och säker teknik, men det viktigaste skyddet vi har är bilbältet. Den minskar skaderisken vid en krock med mer än 50 procent. De andra viktigaste sakerna vi har i en bil är sidokrockskydd, whiplashskydd, antisladdsystem och airbag. Dessa saker är standard i dagens bilar och som vi ser är detta inga nymodiga tekniska saker. Antisladdsystemet kanske kan vara undantaget dock, det är självklart en relativt ny teknik men den finns och har funnits i nya bilar under många år nu. Andra viktiga saker för vår säkerhet på vägarna är låsningsfria bromsar och att man anpassar fordonet efter väglag. Dubbdäck är ett perfekt sådant exempel, ni kan själv tänka er hur vägarna hade sett ut på vintern utan fordon med dubbdäck. Dubbdäck är så effektiva på hala vintervägar att risken för en dödlig olycka minskar med 42 procent.

 

Tekniska skydd

Ny teknik i bilarna som ska öka trafiksäkerheten

 

Bara de senaste åren har ny teknik implementerats i ett flertal bilar och den nya tekniken är ofta ett tillval, inte standard. Filkörningsassistenten började dyka upp i bilar för några få år sedan och ska hjälpa föraren att inte köra ur sin fil. Kommer man ur fil börjar ratten att vibrera som en varning. Det kan fungera som en varning för trötthet också. De adaptiva farthållarna fungerar som en vanlig farthållare men håller avståndet till bilen framför. Den saktar alltså ned själv om man kommer för nära bilen framför. En ny teknik som redan räddat dussintals med liv är autobromsen, att fordonet bromsar själv om något dyker upp framför. Vissa bilar har kameror som ser och andra har radarsystem som kan läsa av hastighetskillnader. Poängen med autobroms är att bilen själv kan upptäcka en stundande kollision och få stopp på bilen innan kollisionen är ett faktum. Förutom dessa nya tekniker som finns i bilarna så utvecklas det och testas nya system hela tiden. Det som är på tapeten nu är självkörande bilar och tillverkarna satsar mycket på den tekniken. Vem vet, om 40 år, med självkörande bilar och massa ny fungerande teknik, kanske Nollvisionens mål uppnås.